Axelsmärta

Axelsmärta eller Impingement (inklämning) är väldigt vanligt förekommande och jobbigt när du vill kunna lyfta saker ovanför huvudet. Har du en punkt som smärtar när du gör vissa rörelser, eller smärtar hela tiden? När du tränar kan du inte lyfta/pressa över huvudet för då hugger det till i axeln. Det kan vara svårt att ligga på den axeln för då ökar smärtan. Smärtan kan vara borta på morgonen men ökar under dagens gång om du exempelvis sitter framför en dator. Denna problematik kommer många patienter till mig med och nu har jag satt ihop dem bästa övningarna som jag vet hjälper mot axelsmärta. Det vanligaste är att din kropp är starkare på en sida än den andra sidan (antagonister) och obalansen gör smärtan.

Axeln är en speciell led som kan böjas i alla riktningar. Ingen annan led i kroppen kan röras lika mycket. För att överarmen ska sitta fast ordentligt finns det senor och ledband som håller axeln på plats. Det finns ett ganska trångt ställe uppe på axeln där senorna passerar.

Vid impingement blir det för trångt och senorna får svårt att röra sig. Senorna kommer i kläm vid vissa rörelser. Det gör att kraften blir sämre. Du får svårt att lyfta armen högt, framför allt när du sträcker ut armen. Det kan också göra ont när du rör armen.

I denna kurs får du lära dig övningar som stärker upp dina muskler kring skuldran, stretch och egenbehandling.

Stretchen gör att du snabbt får minskad smärta, men att bygga muskler tar lite längre tid. Har du beslutat dig för att bli av med smärtan, så kommer dessa övningar hjälpa.

 

Redskap: Du behöver ett av dessa redskap, petflaska, gummiband eller hantel. Tennisboll eller annan hård boll är bra om du vill egenbehandla dig.

Symtom: Molande smärta i axeln. Smärta när du lyfter armen och då över huvudet. Smärta när du ligger på axeln. Nedsatt kraft i armen. Huggsmärta på en viss punkt när du hamnar i ett läge.

 

Läs mer om axelsmärta på 1177.

 

Denna webbplats använder cookies. Genom att trycka Tillåt accepterar du vårat användande av cookies.  Läs mer